Nederlandse verkeersbord herhaling met let op 4 xMENAAM december 2022 – Het is alweer even geleden dat de Rypsterdyk, de Dyksterbuorren en de Bitgumerdyk flink zijn aangepakt. Uit oogpunt van de verkeersveiligheid was dat best wel nodig.

Van tijd tot tijd kan het even flink druk zijn. Doorgaand verkeer, vracht- en landbouwverkeer trekken langs de versmallingen en verspringende kruisingen. Maar als het minder druk is, laat de snelheid soms te wensen over. Maar oké met de 30 km zone in ons dorp zou dit allang geleden opgelost zijn. Toch?

Verkeersmaatregelen 2008

Terugkijkend naar bijvoorbeeld 2008, bleek de verkeersveiligheid ook al een behoorlijk punt van aandacht te zijn. Eerlijk is eerlijk, het aantal ongevallen valt misschien mee, maar dat komt niet door de verkeersmaatregelen. Het van rechts komend de weg oprijden of oversteken, daarbij maar even voorrang verlenen aan het aankomend verkeer van links lost het probleem op. Het verkeer op de hoofdweg kan vaak niet op tijd stoppen om het verkeer van rechts (ook de fietsers) voor te laten gaan. Samen wordt het dan opgelost en is het wachten op een vrij moment of dat er wel iemand keurig stopt en het verkeer van rechts voor laat gaan. Natuurlijk ook weer afhankelijk van het overige verkeer van rechts of vanuit de tegenovergestelde richting komt. Krijg je netjes voorrang, dan ben je geneigd even je hand op te steken als teken van dank.

Maximale snelheid 30 Km/u

Maar waar het vooral mis gaat is toch echt de snelheid. 30 km is de max maar wil je tijdig kunnen reageren op verkeer van rechts, is ook 30 km net iets te snel, laat staan met 40 km of sneller. Ook vanuit ons dorp komen meldingen dat het te snel rijden en het niet verlenen van voorrang aan verkeer van rechts een ergernis is geworden. Iets dat we met elkaar moeten oplossen. Borden en verkeersmaatregelen kunnen uitkomst bieden maar de snelheid blijft een belangrijke oorzaak. Of misschien toch maar weer borden?

Zoals eerder aangegeven, ook als je 30 km per uur rijdt, kun je verrast worden door het verkeer van rechts. Zorg dat je als bestuurder van rechts gezien wordt en wacht even tot je inderdaad als verkeer van rechts voor mag gaan. Borden zijn niet altijd de oplossing.

Menaldumdorp 2 Mei 2008
[https://www.menaldumdorp.nl/site/index.php/informatie/68-verbetering-verkeersveiligheid]

Redactie Menaldumdorp.nl

[dit artikel delen op]





Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.